Često se postavlja pitanje ima li EDI budućnost. Nastao je ranih 70-ih kako bi pojednostavio B2B komunikaciju i omogućio trgovačkim partnerima brzu i sigurnu međusobnu razmjenu informacija te smanjio ili potpuno eliminirao komunikaciju temeljenu na papiru i naravno, tehnologija je napredovala u godinama nakon toga. Ovih dana mnogi komentatori govore o EDI-ju u povijesnom smislu i nude API tehnologije kao novi put naprijed. Dakle, što je stvarnost?
Što su API-ji?
Razgovarali smo o EDI-ju, što je to i kako radi...Ali što su API-ji? Gartnerov tehnički pojmovnik opisuje API kao "… sučelje koje pruža programski pristup funkciji usluge i podacima unutar aplikacije ili baze podataka. Može se koristiti kao građevni blok za razvoj novih interakcija s ljudima, drugim aplikacijama ili pametnim uređajima. Tvrtke koriste API-je kako bi služile potrebama digitalne transformacije ili eko sustava i pokrenule poslovni model platforme.” Jednostavno rečeno, to znači da je API sučelje koje omogućuje dva različita sustava (recimo, sustav kupca i sustav dobavljača) aplikacije međusobno razgovaraju i razmjenjuju podatke bez potrebe da bilo koji sustav razumije složenost oko toga za što će se podaci koji se razmjenjuju (ili poruka) koristiti ili kako će drugi sustav učiniti ono što zatim nastavi raditi . Dobar praktičan primjer kako API funkcionira možete biti vi, naručivanje tajlandskog obroka za van za zabavu koju organizirate. Odete na internet, pročitate jelovnik (API) i naručite. Restoran nema pojma tko dolazi na vašu zabavu ili što slavite. Jednako tako nemate pojma gdje se točno restoran nalazi, koje će specifične namirnice koristiti ili tko će to kuhati i kako… a ni jedno od vas ne mora znati. Naručujete, plaćate novac, sučelje između vas i restorana osigurava da oni prime vašu narudžbu i novac, vi primate hranu na svoju adresu, nadajmo se na vrijeme. Ako razmišljate o API-jima u kontekstu povezujući različite, diskretne poslovne aplikacije, idealno djeluju kao građevni blokovi za višekratnu upotrebu (zbog čega ćete ih ponekad vidjeti u usporedbi s poznatim danskim igračkama Lego kockama) koji programerima omogućuju brže stvaranje poveznica između aplikacija; zapravo je to komunikacijski mehanizam, ili kod, koji će povezati dvije aplikacije. Razmislite o web stranici za usporedbu cijena za, recimo, ponude osiguranja. Stranica bi mogla držati niz proračunskih tablica s troškovima naknada svake od osiguravajućih društava, ali oni bi morali stalno ažurirati ovu proračunsku tablicu, u stvarnom vremenu... i morali bi to raditi za svako osiguravajuće društvo koje pokrivaju. Međutim, ako mjesto za usporedbu razvije i objavi API koji može koristiti bilo koje osiguravajuće društvo kako bi svakome omogućilo stvaranje mogućnosti obrade upita, i slično tome svako uključeno osiguravajuće društvo razvije i objavi vlastiti API kako bi omogućilo povratnu ponudu, ( i vjerojatno druge API-je za upravljanje ugovorima, prodajom i plaćanjem na mreži) onda se posao ubrzava, možete dobiti ponudu i kupiti najbolju ponudu, u stvarnom vremenu (bez znanja o tome 'kako se to radi') i novi osiguravatelji, novi usluge, nove ponude sve se mogu dodati brzo i jednostavno. Podrijetlo API-ja može se pronaći u radu oko 2000. godine od strane istraživača koji su pokušavali razviti nove načine omogućavanja veće suradnje između aplikacija diljem weba koje su imale manje propusnosti i stoga uključivale manje koda. S vremenom je razvoj JavaScript Object Notation (JSON) otvorio priliku za razvoj ovog rada i stvaranje aplikacija koje su nudile izvrsnu povezivost preglednika s aplikacijama niske gustoće. Ovaj je napredak dodatno poboljšan budući da su novi programski jezici poput Pythona, Rubyja, PHP-a i naravno Java omogućili da novo programiranje bude brže (jer su bili prilagođeni programerima), fleksibilnije (jer su bili visoko skalabilni) i jeftinije (zbog spomenutih razloga i činjenica da su bili neovisni o platformi.) Kako se IT industrija uključila u koncept razvoja API-ja, a divovi za prikupljanje podataka poput Googlea, Facebooka ..i svih ostalih kojih se možete sjetiti... vodili su put, korištenje API-ja eksplodirao. Sada se svi uobičajeni društveni mediji, potrošnja sadržaja, online usluge, dijeljenje podataka i sadržaja, pa čak i platforme za pružanje državnih usluga oslanjaju na API-je. Eksplozija 'mobilnog' računalstva bila je veliki akcelerator i postoji svaki razlog za očekivati da će evolucija IoT-a i golemi rast međupovezanosti koji će to donijeti pokrenuti sljedeći korak - promjenu u evoluciji i korištenju API-ja. Ukratko, posvuda su ..i ovdje su da ostanu.
Pa gdje nas to danas ostavlja?
Suprotno mnogim predviđanjima, i suočen s onim što smo upravo rekli o rastu API-ja, EDI nastavlja napredovati – zapravo procjene sugeriraju da će cjelokupno EDI tržište rasti za 12% CAGR 2022.-2027. (EMR: Globalna elektronička razmjena podataka ( EDI) Tržišni izgledi). Dok je EDI trebao standardizirati B2B komunikaciju, stvarnost se nije pokazala tako jednostavnom. U Europi tvrtke koriste EDIFACT, dok je u SAD-u i Aziji ANSI X12 najrašireniji standard. Ipak, EDI, kao opći model, dobro je uspostavljen, postoji već duže vrijeme i temelji se na čvrstim standardima. To, naravno, znači da postoje prednosti i mane korištenja EDI-ja: standardizacija jedne osobe i stoga jasna jednostavnost korištenja je nefleksibilnost druge osobe i stroga vanjska 'kontrola od strane dominantnih igrača u određenoj industriji'. Ukratko, prednosti EDI-ja su: dobro dokumentiran i standardiziran tako da 'svi znaju pravila', a ova 'pravila' ' redovito se testiraju tako da novi sudionici mogu odmah započeti s radom znajući točno unutar kojih okvira trebaju raditi i sa sigurnošću da znaju da se oni neće često mijenjati. Mnogo godina razmišljanja, planiranja i standardizirane upotrebe, uključujući potpisivanje i šifriranje zajedno sa sigurnim neporicanjem (tj. nitko ne može promijeniti dokument ako nije jasno i očito da je to učinio) značilo je da je razmjena EDI poruka vrlo sigurna, dostupna samo onima s odgovarajućim dopuštenjima i cjelovitošću podataka sadržano je apsolutno. Dugo uspostavljeni protokoli za razmjenu poruka znače da ako nešto pođe po zlu, postoje jasni i adresabilni tragovi tijeka rada koji omogućuju brzu identifikaciju i rješavanje problema. To ne znači da EDI nema svojih nedostataka u određenim poslovnim okruženjima i općenito , razvoj API-ja pokušao je riješiti neka od ovih ograničenja. Ona uključuju: jednostavno zato što su brži i fleksibilniji za razvoj, implementacija API-ja omogućuje tvrtkama da puno brže odgovore na nove prilike koje nisu obuhvaćene uobičajenim EDI standardima , jeftino i neovisno o sveobuhvatnim 'kontrolama' i rokovima velikih dominantnih igrača ili industrijskih tijela. API-ji su vrlo prikladni za razvoj integracija koje omogućuju više od pukog dijeljenja poruka. Oni mogu olakšati povezivanje baza podataka i aplikacija na agilniji način s manje resursa, osobito veze s mobilnim uređajima i aplikacijama. S razvojem novih tehnologija i alata, razvoj API-ja postao je lakši, jeftiniji, a dostupnost i cijena specijalističko razvojno osoblje koje će vam trebati općenito je puno manje od pokušaja 'razvijanja' nove funkcionalnosti unutar EDI ekosustava. Pojava ovih novih, otmjenih API tehnologija stvorila je temelj mišljenja da je EDI došao do kraja i da će ga u potpunosti zamijeniti API-ji. Međutim, ugledni analitičar Gartner zaključio je sljedeće: „API-ji nadopunjuju, a ne zamjenjuju tradicionalne B2B tehnologije kao što su elektronička razmjena podataka i upravljani prijenos datoteka. Voditelji aplikacija trebali bi koristiti mogućnosti API-ja za dodavanje novih kanala, omogućavanje automatizacije i optimizaciju svog poslovnog ekosustava za digitalno poslovanje.” Koristite API-je za modernizaciju EDI-ja za integraciju B2B ekosustava” Mark O’Neill i William McNeill, 06.11.2019."
Zašto je ova rasprava važna i koju bi ulogu trebala imati u vašem procesu planiranja?
Ni EDI ni API-ji ne nude savršeno rješenje za sve situacije, ali pružaju značajne prednosti korisnicima. Gore smo raspravljali o nekim ograničenjima EDI-ja i prednostima API-ja, stoga je jedino ispravno da ponudimo zrcalni prikaz i sažmemo prednosti EDI-ja, kao i neke od nedostataka API-ja. EDI nudi mnoge prednosti u odnosu na API-je, ali nose neke nedostatke. Nedostatak dugo etabliranih EDI formata je taj što mogu biti složeni za rad i ako trebate izvršiti prilagodbe, pronalaženje stručnjaka s vještinama i iskustvom može biti izazovno i skupo. Ako ste se postavili za korištenje onoga što je ' u ponudi', ali zatim otkrijete da trebate dodati komplementarne usluge, možda ćete otkriti da niste dovoljno opremljeni da se nosite s izazovom Kako se pojavljuju nove prilike i želite se brzo kretati, a s fokusom na mobilne računalne platforme, teško ćete se prilagoditi EDI platforma quickAPI-ji s druge strane, iako su često brži i jeftiniji načini dodavanja funkcionalnosti, imaju svoje nedostatke. Nose razinu tehnološke složenosti koja zahtijeva ulaganje u kvalificirano osoblje. Sigurnosni rizici mogu se smanjiti ako razvijete veze od točke do točke, ali ovo može biti dugotrajno i skupo Vi ćete biti odgovorni za stvaranje vlastite sposobnosti revizijskog traga, kako biste se zaštitili od narušavanja integriteta podataka i kako biste osigurali da možete pratiti gdje su se pojavili problemi ili promjene koje su napravljene Dok se razvoj API-ja kreće i dalje ostaje slučaj da ne postoji sveobuhvatno tijelo koje postavlja standarde, ispituje usklađenost ili osigurava međusobnu povezanost.
Dakle, kako možete izvući najbolje iz oba svijeta?
Kako bismo mogli raditi s obje tehnologije, potrebno je integracijsko rješenje temeljeno na integracijskoj platformi. To omogućuje dijeljenje i korištenje podataka između EDI i API-ja i izvlačenje maksimuma iz B2B i/ili A2A integracije i podataka koji se razmjenjuju. Također može biti korisno imati priliku razgovarati o svojim poslovnim procesima sa stručnjacima za EDI, koji mogu identificirati gdje možete 'brzo' usvojiti postojeće formate i protokole za najbržu i najlakšu implementaciju te jednako tako preporučiti područja u kojima API-ji mogu ponuditi bolja opcija. Ovo je filozofija dizajna koja određuje smjer razvoja platforme REDOK. API i EDI su komplementarni i mogu se implementirati u tandemu. Nedostaci povezani s EDI tehnologijom mogu se pojaviti s velikom većinom rješenja, ali korištenjem naše EDI platforme, korisnik ima alate u svojim rukama za jednostavno prevladavanje ovih problema uz mogućnost transformacije vrsta dokumenata i podatkovnih polja s brzom implementacijom dok zadržavanje mogućnosti korištenja API-ja za određene integracije kada se to pokaže jednostavnijim, bržim i jeftinijim rješenjem, posebno u smislu povezivanja s nekim od standardnih aplikacija, kao što su uobičajeni ERP sustavi ili mobilne aplikacije. U REDOKU-u razumijemo opseg naših sposobnosti i pažljivo i disciplinirano planiramo kako bismo osigurali da nikada ne pretjerano proširimo svoje kapacitete. Ne pokušavamo biti univerzalna platforma za povezivanje API-ja, već se umjesto toga usredotočujemo na određene tržišne sektore i korisničke segmente. Primjer za to je naš fokus na Odoo module. Ako ste korisnik Odoo-a onda ćete najvjerojatnije raditi u SMB sektoru. Ako je tako, morat ćete donijeti ključne investicijske odluke o tome u koje vještine možete priuštiti ulaganje i koja područja poslovanja za vas predstavljaju osnovnu poslovnu aktivnost. Razvijanjem povezivosti specifične za Odoo, možemo ponuditi prilagođeno rješenje koje prepoznaje fokus vaših potreba i donosi značajne 'fast track' poslovne prednosti, dok vam omogućuje da se koncentrirate na vođenje svojih poslovnih operacija znajući da su vaše potrebe za međupovezivanjem dobro zadovoljene za.
Omnizon Odoo moduli
Da bismo vam dali jasniju sliku o tome na koje smo stvari usredotočeni, pogledajmo pobliže što smo učinili u Odoo prostoru. Omnizon koji je razvio nekoliko Odoo modula koji omogućuju jednostavnu integraciju Odoo ERP sustava s Omnizonovom iPaaS EDI platformom. Kao prvo imamo ono što nazivamo osnovnim modulom koji daje mogućnost unosa GLN-ova za tvrtku i točaka isporuke i GTIN-ova za proizvode . Ovo daje čvrst temelj na kojem se razvija puna funkcionalnost. Drugi modul namijenjen je korisnicima koji u poslovnom procesu imaju ulogu kupca, dok je treći modul namijenjen onima koji su u ulozi dobavljača. U većini slučajeva, ako koristite Omnizonovu iPaaS EDI platformu, trebat će vam oba Odoo modula. S ovim Odoo modulima imate mogućnost integrirati svoj Odoo ERP sustav s partnerima koji koriste Odoo ili druge ERP sustave, kao i partnerima koji nisu digitalni igrači i koji još uvijek koriste e-poštu ili druge poruke za komunikaciju u samo nekoliko klikova. Za partnere kod kojih je veza ERP u ERP integracija se postiže korištenjem Enterprise EDI opcije. Za one koji ne koriste nikakav ERP sustav ili postoje neki drugi poslovni ili tehnički razlozi, tada se integracija postiže korištenjem Web EDI portala za dobavljače ili Web EDI portala za kupce, koji su sami sastavni moduli EDI platforme. Zbog sveobuhvatnih mogućnosti Omnizon iPaaS platforme u kombinaciji s Odoo modulima, u poziciji ste odgovoriti na izazove B2B integracije povezane s cjelokupnim procesom nabave i prodaje, brzo i jednostavno bez potrebe da nedigitalizirani dobavljači ili klijenti budu potencijalno 'isključeni' iz vašeg digitalnog eko-sustava. Jednostavnost implementacije i potpunost integracije koju donose moduli Omnizon Odoo, povećava vašu konkurentsku prednost i pruža sve prednosti digitalizacije vašeg poslovanja procese na brz i jednostavan način. Razvoj ovakvih modula vidimo kao praktičnu demonstraciju naše vizije da bi digitalna transformacija trebala biti dostupna svima i ne bi trebala biti složena niti dugotrajna te je dokaz za razvojni put posvećeni smo praćenju. Mi u Redoku ćemo kao Omnizonov zastupnik nastaviti rješavati potrebe korisnika u ključnim sektorima malih i srednjih poduzeća, pa ostanite s nama za daljnja ažuriranja dok na tržište donosimo nove module.