E-poslovanje je jedan od onih pojmova koji u osnovi mogu značiti što god želite, tako da ćete vjerojatno naići na različite iteracije istog pojma u različitim situacijama.
Jedini izraz koji je gori od e-poslovanja kada je u pitanju mnoštvo definicija je digitalna transformacija - od kupnje novog skenera za ured - pri čemu kolega sarkastično viče: Pa ovo je neka digitalna transformacija! – do pravilnije uporabe: elektronička razmjena dokumenata, ozbiljna kognitivna analitika, IoT i industrija 4.0 – pojam se pojavljuje posvuda i svugdje.
Ako stvarno želite iscijediti svaki djelić značenja iz digitalne transformacije u svim industrijama, preporučujem izvrstan blog (iako je to više e-knjiga) na tu temu.
Ipak vas moram upozoriti; blog nije nešto što možete pregledati u nekoliko minuta—trebat će vam najmanje 2-3 šalice kave i karantenska vrsta situacije kako biste bili otporni na vanjske smetnje.
Najšira definicija e-poslovanja i digitalne transformacije može se uglavnom svesti na istu potrebu: nadogradnja vaših poslovnih operacija putem novih tehnologija.
Isprva se cijela ova definicija čini potpuno pozitivnom:
Poboljšanje + nove tehnologije = “Super! Bit ću brži, bolji i jači na tržištu!”
Ovdje dolazi do ključne razlike između tvrtki koje uvijek vide prilike i onih koje posvuda vide prepreke. Interni monolog tvrtke usmjerene na prepreke, nakon predložene transformacije, ide otprilike ovako:
Sve je to lijepo i dobro, ali koliko to košta?
Cijeli naš način poslovanja je naslijeđen, tako radimo oduvijek, takva promjena je više nego što možemo prožvakati.
Naši poslovni partneri nas ne mogu pratiti na tehnološkoj razini.
Nemamo vremena educirati naše zaposlenike.
Naravno, svaka tvrtka treba postaviti ova pitanja, posložiti svoje financije i smisliti plan, ali često ni do toga ne dođe jer je lista prepreka sve duža, vrijeme prolazi, a tržište raste. utrka postaje sve nemilosrdnija sa svakim fiskalnim tromjesečjem. Odjednom gubite utrku s ljudima koji su se prije ugledali na vas.
Deloitte ima zabavan video koji pokazuje kroz što prolazi svaka tvrtka pokušavajući se kretati između poslovnih promjena, očekivanja klijenata i internih procesa:
Ovaj primjer treba promatrati kao metaforu, jer ako se koncentriramo na raspravu o zlu glutena, propustit ćemo cijelu poantu. Promjena je neizbježna. Možemo se toga ili prestraviti ili na njega gledati kao na katalizator razvoja.
Ta spoznaja je zapravo najvažnija u današnjem svijetu. Sve ostalo lakše je dohvatiti kasnije, stalno razmišljajući o omjeru izvedivosti i učinkovitosti.
Kada je riječ o elektroničkoj razmjeni dokumenata i digitalnoj arhivi, omjer je transparentan, ušteđeno vrijeme lako je izračunati, a troškovi arhive manji su i do 75%.
Birokracija od tvrtki pravi robove i utapa ih u papirologiju, ali danas za tim više nema potrebe. Dostupni su isprobani alati koji mogu ubrzati cijeli proces, eliminirati mogućnost ljudske pogreške, te se mogu prilagoditi tvrtkama s integriranim ERP sustavom, kao i manjim tvrtkama. Što je najvažnije, mogu vam čak ponuditi pristupačan odgovor na pitanje:
"Sve je to lijepo i dobro, ali koliko košta?"
E-poslovanje u Europi se stalno razvija, ali još uvijek nije optimalno. Zato EU već dulje vrijeme izdaje smjernice i preporuke vezane uz poslovnu transformaciju, ali i rokove provedbe za državne institucije.
Ali mandat Europe nije glavni razlog zašto biste se trebali prebaciti na e-poslovanje.
Glavni razlog trebao bi odražavati filozofiju vaše tvrtke, onu koja vidi priliku za rast i ubrzanje poslovnih procesa, jer se vaše vrijeme može bolje iskoristiti za stvarne izazove u vašoj industriji i one koje postavljaju vaši klijenti.
Pitanje je onda:
Kakav tip pekara želiš biti?
Želite li nastaviti s poslom na koji je ostatak svijeta iznenada postao alergičan?
Ili želite biti jak natjecatelj koji se ne boji promjena? Natjecatelj koji to zapravo prihvaća i zna da je promjena jedina konstanta u životu?
Nino Strajher, direktor, Redok