U jednom od prethodnih blogova pisao sam o digitalnoj transformaciji, pa sam odlučio proširiti tu temu, s obzirom na to koliko se toga promijenilo u poslovnom svijetu u zadnjih nekoliko desetljeća. Globalizacija je učinila svijet mnogo manjim mjestom. Otvaranjem i povezivanjem tržišta svaka je tvrtka dobila priliku ostaviti svoj pečat na njemu. Međutim, više nije dovoljno ponuditi dobar proizvod koji će postići zvjezdani uspjeh. Na tržištu koje se brzo mijenja i koje se stalno mijenja, tvrtke moraju biti spremne raditi na svojim poslovnim standardima, paziti na promjene, učiti i brzo se prilagođavati postavljenim zahtjevima. Istodobno moraju graditi i održavati odnose s dobavljačima, partnerima i kupcima, povezivati se s njima različitim kanalima te kontinuirano raditi na korisničkom iskustvu. S obzirom na to koliko se brzo mijenja poslovni krajolik, ovaj će popis vjerojatno biti znatno drugačiji za nekoliko godina/mjeseci/dana, ali za sada sam se odlučio za 4, posebno “glasna” trenda.
Kako je Internet stvari ojačao vezu između ljudi i tehnologije
Čak i ako mislite da napredak na području umjetne inteligencije označava propast ljudske rase, teško je umanjiti ulogu koju je tehnologija odigrala u olakšavanju svakodnevnog života. Čini se da je vrijeme u kojem nam pametni telefoni nisu bili produžetak ruke daleko prošlo. Od uređaja poput telefona, satova, nakita ili naočala, čija je inteligencija postala pomalo prizemna, došli smo u eru u kojoj gotovo svaki uređaj može steći doktorat - čaše, hladnjaci, pećnice, svjetla, utičnice, automobili... Ali to je bio njihov povezivanje koje je potaknulo pravu revoluciju pametne tehnologije koja prikuplja informacije, analizira ih i poduzima odgovarajuće mjere. Da, govorim o Internetu stvari, a kako se ne želim izgubiti u hrpi tehničkih detalja, na primjeru pametnog ureda objasnit ću razne mogućnosti koje ovaj trend donosi.
Responzivna tehnologija pretvara takav ured u povezani ekosustav koji se prilagođava trenutnim uvjetima i potrebama osoba. Zamislite da radite u uredu koji sam postavlja optimalnu unutarnju temperaturu, sjedite za pametnim stolom koji vas podsjeća na sastanak ili vam daje do znanja da je vrijeme za brzu šetnju, automatsku prilagodbu rasvjete u konferencijskim sobama za potrebe prezentacije ili senzore koji obavijestiti vas o potrošnji energije praćenjem korištenja uredskih prostora. U slučaju da sve još uvijek zvuči kao znanstvena fantastika, slobodno pogledajte ovaj Microsoftov video o pametnim zgradama:
Zašto komplicirati ako možete automatizirati?
Automatizacija poslovnih procesa uvelike je pojednostavila naporne, suvišne zadatke koji su nam oduzimali sve vrijeme. Primjenjuje se na organizacijske i ponavljajuće dužnosti, kako bi se povećala brzina, osigurala učinkovitost i točnost procesa, kao i omogućilo zaposlenicima da se usredotoče na važnije i produktivnije zadatke. U obilju korisnih rješenja i alata koji se danas nude, tvrtke moraju odlučiti koje zahtjeve žele ispuniti – olakšati komunikaciju među timovima, bolje rasporediti zadatke, poboljšati praćenje napretka, smanjiti vjerojatnost ljudske pogreške ili nešto treće. I kristalno je jasno da svatko želi uštedjeti vrijeme i smanjiti troškove. Automatizacija je danas vidljiva u svim aspektima poslovanja – od marketinga i HR-a, preko komunikacije, financija i operative do jednog od najmanje omiljenih zadataka – obrade računa i naplate.
Danas postoji mnogo zanimljivih alata, ali bih želio spomenuti IFTTT (lakše ga je zapamtiti u punom nazivu – ako je ovo onda ono), koji stvara komunikaciju između svih aplikacija i uređaja koje koristite. Automatizacija se postiže pomoću apleta koji povezuju aplikacije i uspostavljaju uzročno-posljedičnu vezu. Na primjer, ako želite biti sigurni da nećete zaboraviti važan sastanak, možete povezati svoj Google kalendar s podsjetnikom u obliku SMS-a ili povezati e-poštu s Dropboxom tako da se svaki poslani privitak sprema na vaš Dropbox račun. Provjerite jednostavnost izrade vlastitog apleta u videu u nastavku:
Sve kao usluga – promjenjiva rješenja za tvrtke koje se nikada ne prestaju kretati
Era cloud rješenja došla je kao dokaz tvrdnji da vodeća tehnologija ne mora nužno biti i najskuplja. Omogućio je pristup brzoj i modernoj tehnologiji po pristupačnim cijenama. Zašto su ta rješenja "kao usluge" postala toliko popularna u današnjem poslovanju? Prilično je jednostavno – lako ih je implementirati i prilagodljivi su potrebama tvrtke, bez stalne predanosti usluzi. Dok implementacija i održavanje internih rješenja uvijek predstavlja određeni rizik, rješenja "kao usluga" omogućuju odabir opcije koja odgovara vašem poslovanju i koja se može mijenjati prema vašim zahtjevima. Ovisno o odabranoj usluzi plaćate mjesečnu pretplatu, bez straha da će odabrana tehnologija zastarjeti.
Zanimljiv primjer svakako je onaj Amazona, “trgovine” koja je osim što prodaje gotovo sve, rano prepoznala potencijal usluga temeljenih na oblaku. Amazon Web Services (AWS) pokrenuli su prije deset godina i u početku je to bila usluga koju su koristili samo startupi kojima je trebalo jeftino rješenje. Unatoč internetskim divovima kao što su Microsoft, Oracle, Google i IBM, AWS je danas najveći pružatelj rješenja u oblaku, a njihove usluge koriste tvrtke poput Netflixa i General Electrica.
Posao po mjeri
Globalizacija i digitalizacija istaknule su važnost ljudskog faktora. Rušenjem poslovnih granica olabavili su postojani stupovi hijerarhijske podjele poslova. U suvremenom radnom okruženju primjetan je pomak prema prilagodljivijem modelu tijeka rada gdje ljudi rade u timovima ili mreži timova koji surađuju i razmjenjuju informacije. Velik broj poslova može se obavljati s bilo koje lokacije u bilo koje vrijeme. Ova promjena omogućila je fleksibilniju radnu postavku gdje 9 do 5 više nije imperativ.
Jasno je da korisnici više nisu samo anonimni korisnici vaših usluga. Njihove potrebe, očekivanja i mišljenja važni su do te mjere da njihovo nezadovoljstvo u obliku nepovoljne kritike može nanijeti veliku štetu vašem poslovanju. Ali prvi korak prema uspjehu mora biti razumijevanje koje dolazi iz tvrtke. Nova rješenja, koliko god bila inovativna, moraju jasno prenositi vrijednost koju stvaraju. Nerealno je očekivati da će vaši klijenti prihvatiti uslugu ili proizvod koji sami zaposlenici ne razumiju. Počnite od početka – pobrinite se da vaši zaposlenici znaju nedvosmislen odgovor na pitanje „zašto“ kako bi ga mogli jasno prenijeti potencijalnim kupcima.
Isto vrijedi i za digitalne promjene u uredu. Ljudi ne vole koristiti nove tehnologije i prilagođavaju se novim načinima obrade ako ne razumiju njihove prednosti. Ako ste shvatili važnost promjene i pripremili se za nju strukturno i proceduralno, nemojte iz te jednadžbe izostaviti dvosmjernu komunikaciju, ulaganje u obuku zaposlenika i izgradnju korporativne kulture. Kultura koja razumije vrijednost svojih zaposlenika, omogućuje im ostvarenje potencijala i prepoznaje važnost razumne ravnoteže između poslovnog i privatnog života.
Možda vam se čini da ove promjene nemaju nikakve veze s vašim poslovanjem, ali imajte na umu poučnu priču o Kodaku, lideru u filmskoj fotografiji koji nije uspio uočiti snagu pomaka prema digitalu. Izazovi s kojima su se susreli nisu bili jedinstveni, značajna je bila samo njihova nesposobnost da shvate da se svijet oko njih transformira i da promjena ne čeka nikoga. Stoga ne pitajte kome zvono zvoni, obratite pozornost na otkucaje tržišta i jasno ćete čuti da je vrijeme za korporativnu inertnost isteklo.
p.s. Sigurno ste primijetili da na ovom popisu nema blockchaina, iako bi se o njemu svašta moglo napisati. Ali otkako sam saznao da sve što u svom nazivu sadrži riječ blockchain doživljava rast vrijednosti
Mislio sam da bih trebao iskoristiti taj fenomen da povećam vrijednost ovog bloga. 🙂
Nino Strajher, direktor, Redok